Yaşlılarda Beslenme Programı Nasıl Olmalıdır?

Yaşlılık Döneminde Beslenme İpuçları ve Örnek Beslenme Tavsiyeleri


Yaşlılık, hepimizin doğumumuzdan itibaren gelmesini hiç istemediğimiz belki birçoğumuzda korku ve endişeye neden olan bir dönem. Yaşlı tanımını da rakamlarla açıklamamız gerekirse dünya Sağlık örgütüne göre 65 yaş üstünde kalan herkes yaşlı statüsünde yer alıyor.

Son yapılan nüfus sayımı oranlarında çıkan sonuçlarda ülkemizde 65 yaş üzeri 4 milyon kişi yaşadığı tespit edilmiştir. Nüfusu genç bir ülke olsak dahi sayı bakımında oldukça fazla bir yaşlılık oranımız var. Elbette bu durumda nicelik değil niteliğe bakmak gerekiyor.

Sağlıklı nüfusun oranını öğrenmek için araştırmalar yapmak gerekiyor. Ülke olarak, kültür olarak sağlıklı yaşlanabiliyor muyuz? Bu sorunun cevabına bakarak hangi yörelerimizde neye dayanarak insan topluluklarının sağlıklı yaşam şartlarında yaşlandıklarını öğrenmemiz gerekiyor.


Yaşlılarda Beslenme Bilinci ve Hastalıkların Önceden Teşhisi


Yetersiz ve düzensiz beslenmenin yaşlılarda hangi hastalıklara yol açabileceği seminerler ve paneller ile halk bilinçlendirmesi yapılsa da kültürümüzdeki hareketsizlik ve vurdumduymazlık bu durumu tehlikeli derecelere vardırabilmektedir.

Yaş grubu olarak tehlike arz eden 65 yaş sonrası diyabet, felç, kalp ve damar hastalıkları, obezite gibi sonu ölüme dahi gidebilecek olası kronik rahatsızlıklar genellikle dengesiz beslenme sonucudur.

[​IMG]

Yaşlılık, yaşlanma en basit haliyle yaşamsal fonksiyonlarımızın kendini yenileyemediği, sabit durumunu koruyamadığı tam aksine artan bir hızla azaldığı bir süreçtir. Bu süreçte çevresel faktörlere uyum hızımızda da azalma yaşanmaktadır. Kısacası yaşlılık bu açılardan değerlendirildiğinde hepimiz için özel bir bakımın gerektiği, kendimize birçok açıdan daha çok özen göstermemiz gereken bir dönem.

Organlarımızın ve vücudumuzun yıpranmışlığı hesaba katılarak mevcut hastalıklarımıza ek yetersiz ve dengesiz beslenme kaynaklı hastalıklardan korunabilmek için dengeli ve düzenli beslenmeliyiz. Sağlıklı bir yaşam yaşayabilmek açısından son derece önemli olan beslenme düzeni ve yeme alışkanlıklarımıza bu dönemde her zamankinden daha çok önem göstermemiz gerektiği de ortada.

Yaşlıların Beslenmede Dikkat Etmesi Gerekenler


İlk ve en önemli olan kısım sadece yaşlılığa endekslenmeden her yaşta hepimizin sağlığı açısından önemli olan sigara ve alkol kullanımını sıfırlamaktır. Yine hepimizin yakından bildiği 4 beyazdan uzak durmak, hatta mümkünse bazılarını hayatımızdan çıkartmak da son derece faydalı olacaktır. Yaşlılık döneminde beslenme de, tuz kullanımını sınırlandırmak, tansiyon üzerinde yaratacağı olumsuz ve ani değişikliklerden sakınmak gereklidir.

Hareket esnekliğimiz azalacağından gençlik dönemine oranla daha az enerjiye ihtiyaç duyarız, bu da bize enerji verecek olan karbonhidrat ağırlıklı beslenmeden uzak durmamız için çok geçerli bir neden sunmaktadır. Karbonhidratlardan uzak durmak aynı zamanda yaşlılıkta ideal kilonun korunması açısından da faydalı olacaktır.

Bağışıklık sistemi, eskiye oranla daha zayıf olacağından hastalıklara yakalanma ihtimalimiz ve iyileşme sürecimiz yaşlılıkta mutlaka değişmektedir. Bu yüzden bu süreçte bağışıklık sistemini destekleyici gıdalarla beraber takviye ilaçlar da kullanmak önemlidir.

Yaşlılık beslenmesinde dengeli beslenmenin yanı sıra bağışıklık sistemini güçlendirmesi açısından biraz daha protein ağırlıklı beslenmeye çabalamalıyız. Mutlaka sabah kahvaltısı yapılmalı, gün içinde öğün atlanmamalıdır.

Her öğünde tüm besin gruplarından azar azar alınmasına özen gösterilmelidir. Boşaltım sisteminde yavaşlamalar olacağı gerçeğinden hareketle, daha çok posalı gıdalar tüketilmeli. Sebze ve meyve tüketimi arttırılması, posalı sebze ve meyveler tercih edilmelidir. Düzenli beslenmenin yaşı aldıktan sonra dengeli ve tüketilmesi zaruri olan besinler günlük olarak tüketilmelidir.

Yaşlılıkta Günlük Mutlaka Tüketilmesi Gereken Besinler


Süt Grubu : Süt, Süt Tozu ürünleri, Peynir, Yoğurt
B2 Vitamini yani Riboflavin (Riboflavin yağ metabolizmasını düzenleme açısından süt ürünlerinden elde edilen mucizevi bir besin kaynağıdır), Vitamin B12, Protein, Fosfor ve Kalsiyum zenginliği açısından vücudun büyük oranda eksiklerini giderir.


[​IMG]

Et Yumurta ve Kuru Baklagil Grubu : Et, Tavuk, Balık, Yumurta ve Kuru Baklagiller, Kuru Fasulye, Nohut, Mercimek, Fındık, Fıstık, Ceviz gibi yağlı kabuklular da bu grubun temel besinlerindendir.

Doku yapısının korunmasında, hücrelerin yenilenme aşamalarında A, B1, B6, B12 gibi vitaminlerin katkısıyla özellikle kurubaklagil takviyesi bu besin grubunu yaşını almış insanlar için önemli hale getiriyor. Demir, Protein, Fosfor ve magnezyum gibi kan yapımında, sinir sistemi ve bir çok hastalığa karşı vücudun direnci için gereken bir çok mineral ve vitamin et, yumurta ve baklagiller tarafından karşılanır.

Sebze ve Meyve Grubu : Karpuz, kavun, armut, portakal, vişne, greyfurt, çilek, kivi, muz, elma, incir, kayısı, şeftali, kiraz ve üzüm gibi vücuda yani sağlığınıza yararları saymakla bitmeyecek vitamin depolarını yaşlılıkta mutlaka tüketmelisiniz.

Bu Besin grupları arasından mutlak tüketilmesi gerekenlere örnek vermek gerekirse;
  • En az 2 – 3 defa balık tüketmek
  • Yemeklerde Bitkisel Sıvı Yağlar tercih sebebi olmalı
  • Şekerden ve Şeker İhtiva eden tatlılardan uzak durmalı
  • Hamurlu yiyecekleri öğünlerden çıkartmalı
  • Yağsız süt ve yoğurt tüketmeye özen göstermeli
  • Öğün sayısındaki artışı az besin ile denge halinde planlamalı
  • İki Günde bir sebze ve sulu yemek tüketmeli
  • Haftanın en az İki günü baklagil yemekleri yapılmalı
  • Kızartmalardan uzak durmalı yemeklere sonradan yağ konmamalı

Yazıya Puan Ver:
/5,
Önemli Uyarı : Site içi mesajlaşma kapsamında tüm mesajlar site botlarımız tarafından incelenmektedir. Sadece içerik paylaşım hizmeti veren diyetForum 5651 Sayılı Kanun'un 8. Maddesine ve T.C.K' nın 125. Maddesine göre yapılan tüm paylaşımlardan üyelerimiz kendi adlarına sorumludurlar. Ip Adresleri herzaman en ince ayrıntısına kadar tutulmakta ve gerektiğinde sadece TÜRKİYE CUMHURİYETİ ADALET BAKANLIĞI SAVCILIĞI ile paylaşılacaktır. DiyetForum içerikleri ile ilgili herhangi hukuksal şikayet veya hak sahibi haklarının ihlali durumunda Bu mail adresinden : bilgi@diyetforum.com iletişime geçebilir zarar gördüğünüz içeriğin kaldırılması için başvuruda bulunabilirsiniz. Tıbbi Sorumluluk Reddi ve Yasal Uyarı! DiyetForum.com sitesinin içeriği ziyaretçileri Sağlıklı Beslenme, Kilo alma, Kilo verme, Özel Diyetler ve Diyet Listeleri hakkında bilgilendirmeye yönelik hazırlanmıştır. Sistemimizde yer alan ve paylaşılan bilgiler hiç bir zaman hastalık ve/veya diğer sorunlara yönelik teşhis ve/veya tedavi amaçlı olarak kullanılmamalıdır, bu bilgiler bir doktor tedavisinin ya da konsültasyonunun yerini alamaz. Sitemizde yer alan bilgilerin uygulanması sonucu doğabilecek dolaylı ya da dolaysız hukuki, ahlaki, mesleki ve sağlık sorunları sadece bu eylemi gerçekleştiren kişilerin sorumluluğundadır, bu eylemlerden site ve site sahibi sorumlu tutulamaz. Tüm ziyaretçiler sayfaya girdikleri andan itibaren bu uyarıyı okumuş ve kabul etmiş sayılırlar.