Kategorisine Göre İnceledeğiniz Yazılar: Besinler

  • Özlem Bulut

    Diyet Mi, Detoks mu?


    Baharla, havaların ısınmasıyla birlikte birçok insanın panik hali de başlar. Kışın iyiden iyiye daha kalın kıyafetlerin sayesinde gizleyebildiğimiz o alınmış birkaç kilo fazlalıktan hemen, çok hızlı bir şekilde kurtulmak lazımdır. Diyet listeleri çıkartılır, hızlı kilo vermenin yolları araştırılır. Detoks işte tam da bu alanda hayatımıza yeni girmiş tanımlamalardandır. Özellikle kilo vermeyi hızlandıran detoks programları yaz mevsimine girmeden hepimiz için oldukça dikkat çekicidir. Diyetlerin daha uzun vadeye yayılması nedeniyle daha çok tercih edilen detoks programları güvenli midir? Yapılan detoks programları sayesinde zayıflamak mümkün müdür? Bu şekilde sağlıklı kilo verilebilir mi?

    Detoks Nedir?


    Kısaca vücudumuza çeşitli yollarla giren artık maddelerden kurtulmak olarak özetlenebilir. Vücudumuzda mecburen yediğimiz yiyecekler ve maruz kaldığımız çevresel faktörler sonucunda doğal olmayan toksinler birikebilmektedir. Bir diğer neden ise, kişisel alışkanlıklarımıza bağlı olarak yaşadığımız hayat şeklinden kaynaklanan birikimler de olabilir. Alkol, sigara vb... maddeler kullanımı birikecek olan toksik madde miktarını arttıracaktır. Kısacası hepimizim kendi yaşam tarzına ve ihtiyaçlarına göre belirlenecek olan bir arınmaya, vücudundan bu toksinleri uzaklaştırmaya ihtiyacı vardır. Detoks programı bu amaca hizmet eder. Asıl amacı vücudunuzu ve zihninizi arındırmaktır.

    Diyet Nedir?


    Diyet ise, sağlık, bağımlılık, hastalık, dini, vb nedenlerle beslenme düzeninizi belirli kuralları gözeterek belirli besin gruplarının tüketilmesi veya tüketilmemesi üzerine kurulmasıdır. Diyet yapılmasının altında ağırlıklı yatan neden fazla kilo problemidir. Birçok insan tarafından yanlış beslenme düzeninden kaynaklanan fazla kilo probleminin çözümü olarak görülen diyetin, öncelikle sağlıklı beslenmeyi öğrenmek demek olduğu gözden kaçırılmamalıdır. Alanında uzman kişilerce oluşturulmuş diyet programları, kişisel bütün faktörler gözetilerek kişiye özel hazırlanır. Bundan dolayıdır ki, herkesin bilinen bütün diyet programlarından etkin çözüm alabilmesi mümkün değildir.

    Detoks Diyetleri


    Diyet ve detoks arasında ki farkların belirlenmesi ve sınırlarının çizilmesi ikisinin kullanım amacı açısından yanlış anlamaların ortadan kalkmasını sağlayacaktır. Her ikisinin de uzman kişiler tarafından kişiye özel hazırlanması gereklidir. Ancak kilo vermek için diyet programlarını, vücudumuza nefes aldırabilmek ve birikmiş olan toksinlerimize veda etmek için kendimize uygun olan detoks programını tercih etmeliyiz.

    Vücudumuz çeşitli yollarla örneğin nefes alma sırasında ya da yediğimiz besinlerle zararlı maddeler birikir. Detoks nedir, sorusu işte burada cevaplanıyor. Detoks, işte çeşitli yollarla aldığımız ve atılmayı bekleyen bu atıklardan arınmadır. Detoksta en önemli noktalardan biri zararlı örneğin asitli içecekler gibi gıdalardan uzak durmak ve doğal beslenmeye öncelik vermektir. Kısaca beslenme alışkanlıklarını değiştirmek hazır gıdalara, asitli içeceklere, kızartmalara hoşça kal deyip tavuk, hindi, balık ve deniz ürünleri gibi gıdalara ve sebze ve meyveye merhaba demektir.

    Sağlıklı Detoks Önerileri Nelerdir?


    Öncelikle mümkünse yediğiniz gıdaların organik olmasına dikkat edin. Örneğin tavuğu veya yumurtayı marketten değil pazardan köy ürünü satan yerlerden alın. Detoks toksinlerin dışarı atılmasıdır bu nedenle karaciğerinizi destekleyen gıdalar tüketmeyi tercih edin. Detoks diyetinin vazgeçilmez unsurlarından biri de şüphesiz sudur. Sizde en az 2 litre su içmelisiniz. Mümkün olduğunca egzersiz yaparak detoksunuzu destekleyin. Bu şekilde hem zinde kalacak hem de ter ile toksinleri atacaksınız.

    Detoks Etkisi Yapan Yiyecekler Nelerdir?


    En başta yeşil yapraklı sebzeler gelir. Örneğin lahana, ıspanak, maydanoz, pazı, marul ve su teresi gibi sebzelerdir. Detoksumuzda karaciğeri desteklemek için protein içeren besinler tüketmeliyiz. Bunlar arasında yumurta, tavuk, hindi, balık ve kabuklu deniz ürünlerini sayabiliriz. Bunların yanında ahududu, böğürtlen ve yaban mersini gibi antioksidan yiyecekler tüketmelisiniz.

    Detoks Etkisi Yapan İçecekler


    Detoks İçeceği denildiğinde en başta aklımıza elbette yeşil çay yani diğer bir ismiyle detoks çayı gelmektedir. Çok iyi bir antioksidan olmasının yanında bağışıklık sistemini de güçlendiriyor. Ayrıca karaciğerin görevini daha iyi yapmasına yardımcı oluyor. Bir diğer mucizevi içecek limondur. Hepimizin bildiği gibi C vitamini açısından oldukça zengindir. Her sabah bir bardak ılık limonlu su sindirimi harekete geçirir. Greyfurt ise içerdiği yüksek oranda besin ve liflerle detoks için oldukça uygun bir meyve. Greyfurt suyu vücutta biriken su ve zehirli atıkların uzaklaştırılmasını sağlıyor. Elbette ki detoksta vaz geçemeyeceğimiz en önemli içeceklerden biri de sudur. Su çoğunlukla basit olarak görülse de tüm organlarımızın çalışması için son derece önemlidir. Su vücuttaki toksinlerin atılmasını sağlar. Böbreklerin sağlıklı çalışması içinde yeterince su içilmesi gerekir.
  • Özlem Bulut
    Yağ, kolestrol ve besinlerin taşınmasında aktif görevi olan proteinler vücut sisteminin güçlenmesi açısından hormon ve enzim üretiminin başrolündedir. Kas yapısına ve cilt yapılanmasında fazlasıyla aktif bir görev üstelinrken beslenme zincirinin en önemli halkalarından birini oluştururlar.

    Sayısal bir netlik ile 20 aminoasit bir araya geldiğinde protein'i oluşturur. Bu aminoasitlerin 8 tanesi temel gıdalardan sağlanmakta geriye kalan 12 aminoasit ise temel olmayan sınıftadır ve genel olarak vücut bu aminoasitleri kendi üretir. Neredeyse vücudun %15'lik enerji ihtiyacını karşılayan proteinler özellikle doku yenilenmesi, kas oluşumu, saç sağlığı ve lif yapılanmasında yapıcı ve koruyucu rol oynar.

    Amino asit zincirinin yoğunluğu organik bir bileşik olan proteinleri oluşturur. Özellikle bu zincire ihtiyaç duyan vücut dokuları, canlıların yaşamsal gereksinimlerinden proteinleri organlar vasıtasıyla parçalanarak aminoasit'e dönüştürürler. Farklı bünyeler, birbirlerinden farklı aminoasit ihtiyacı duyarlar ve depolananlar farklı türlerde gerektiğinde kullanılmaz üzere protein üretirler. Yaşayan organizmaların hücrelerinde bulunan proteinler besin, kolesterol ve yağların taşınmasından görevlidir. Enzim ve hormon üretiminin baş mimarlarından olan proteinler ayrıcak bağışıklık sisteminin ayakta kalmasını sağlayarlar. Kas dokusu güçlenmesi, lifler ve dokuların yenilenmesi gibi görevleri başarıyla yerine getirir ve deyim yerindeyse bu iş için biçilmiş kaftandır.

    Protein Çeşitleri


    Hayvansal Proteinler :


    Süt ve süt ürünleri, Kırmızı et çeşitleri, Beyaz et çeşitleri, yumurta gibi hayvanlardan sağlanan protein açısından oldukça zengin bu ürünler tüketilirken mutlak suretle kolestertol oranlarına dikkat edilmesi gerekir. Proteini bol hayvansal ürünlerde özellikle İşlenmiş ve sonradan içeriği değiştirilmiş olanlara kesinlikle dikkat edilmesi gerekiyor. Salam, sucuk, sosis gibi lezzetli fakat içeriğinde kolesterol ve kanserojen madde ihtiva edebilecek ürünleri minimum seviyede tüketmeliyiz.


    Bitkisel Proteinler :


    Protein bakımından hayvansal gıdalar kadar fazla miktarda olmasa da bitkisel gıdalar da protein bakımından oldukça yeterli ve zengindir. Özellikle vejetaryenlar için bitkisel ürünlerden protein ihtiyacını karşılamak ve protein açısından zengin olanları tüketmek çok önemlidir. Hayvansal gıdaları tüketmedikleri için protein zenginliğinden fayda sağlayamadıklarında bu ürünler onlar için hayat kuratıcı mahayetindedir.


    Baklagiller :


    Özellikle fasulye, nohut, barbunya, mercimek, soya fasulyesi, soya unu gibi yüksek derecede protein içeren baklagiller tercihleriniz içerisinde olamalıdırlar. Türk yemeklerinden besleyiciliği kadar vitamin ve protein açısından oldukça doyurucu olan baklagillerin damak tadımızda da ayrı bir yeri vardır.


    Tahıl Ürünleri :


    Metabolizmayı düzenleme ve yenileme evresinde, sindirim sistemini güçlendirerek sağlıklı bir şekilde işlevini görmesinde yulaf, bulgur, buğday, makarna gibi tahıllar özellikle kas ve lif yapılandırmasında sporcular için ideal besinlerdir.


    Kuruyemişler :


    Vitamin ve minareller bakımından fazlasıyla zengin olan kuruyemişler, protein bakımından da hatrı sayılır bir oranda zengindirler. Kaju, badem, fındık, Ceviz, Antep fıstığı ve özellikle ayçekirdeği gibi kuruyemiş ürünlerinden ihtiyacınız olan protein'i temin edebilirsiniz.


    Günlük Alınması Gereken Protein Miktarı


    Yapılan Bilimsel araştırmaların sonucunda kadınlar için günlük 45gram, erkekler için ise 55 gram Protein alma gerekliliği uygun görülmüştür. Genellikle bu hesaplama kişinin kilosunun 8 'de 1 'i olarak hesaplanır. Bu durumda 80 kilo olan birisi günlük 80*0.8 = 64gram olarak belirlenir. Aşırı miktarda alınan protein miktarı da vücudun kolesterol oranını gereğinden fazla arttıracağı için kesinlikle tavsiye edilmez. Böbrekleri fazlasıyla yorduğu ve karaciğerde sentezlendiği için gereğinden çok protein tüketimi böbrek hastalığı çekenler ve karaciğer hastaları için kesinlikle önerilmez. Sürekli Spor yapan kişilerin protein ihtiyaçları yapmayanlara göre kesinlikle daha fazladır.

    Özellikle rejenerasyon çalışmaları, fitness ve performans çalışmaları yapan sporcular için sürekli ve düzenli protein alımı büyük bir ihtiyaçtır. Özellikle tırnak ve saçlarda görülen sağlıksız görünüm, hissedile normalden fazla yorgunluk, kas ve lif yapılarındaki zayıflık vücuttaki protein eksikliğinin baş göstergeleridir. Özellikle bu gibi durumlarda, protein deposu olan besin zincirinden ürünleri tüketmek bu ihtiyacınızı giderecektir.
Önemli Uyarı : Site içi mesajlaşma kapsamında tüm mesajlar site botlarımız tarafından incelenmektedir. Sadece içerik paylaşım hizmeti veren diyetForum 5651 Sayılı Kanun'un 8. Maddesine ve T.C.K' nın 125. Maddesine göre yapılan tüm paylaşımlardan üyelerimiz kendi adlarına sorumludurlar. Ip Adresleri herzaman en ince ayrıntısına kadar tutulmakta ve gerektiğinde sadece TÜRKİYE CUMHURİYETİ ADALET BAKANLIĞI SAVCILIĞI ile paylaşılacaktır. DiyetForum içerikleri ile ilgili herhangi hukuksal şikayet veya hak sahibi haklarının ihlali durumunda Bu mail adresinden : bilgi@diyetforum.com iletişime geçebilir zarar gördüğünüz içeriğin kaldırılması için başvuruda bulunabilirsiniz. Tıbbi Sorumluluk Reddi ve Yasal Uyarı! DiyetForum.com sitesinin içeriği ziyaretçileri Sağlıklı Beslenme, Kilo alma, Kilo verme, Özel Diyetler ve Diyet Listeleri hakkında bilgilendirmeye yönelik hazırlanmıştır. Sistemimizde yer alan ve paylaşılan bilgiler hiç bir zaman hastalık ve/veya diğer sorunlara yönelik teşhis ve/veya tedavi amaçlı olarak kullanılmamalıdır, bu bilgiler bir doktor tedavisinin ya da konsültasyonunun yerini alamaz. Sitemizde yer alan bilgilerin uygulanması sonucu doğabilecek dolaylı ya da dolaysız hukuki, ahlaki, mesleki ve sağlık sorunları sadece bu eylemi gerçekleştiren kişilerin sorumluluğundadır, bu eylemlerden site ve site sahibi sorumlu tutulamaz. Tüm ziyaretçiler sayfaya girdikleri andan itibaren bu uyarıyı okumuş ve kabul etmiş sayılırlar.