DASH Diyeti Nedir? Nasıl Yapılır?

Konu, 'Özel Diyetler' kısmında diyetacr tarafından paylaşıldı.

  1. diyetacr

    diyetacr Yeni Üye

    Blog Yazıları:
    0
    Kayıt:
    17 Mart 2018
    Mesajlar:
    3
    Beğenilen Mesajlar:
    0
    Ödül Puanları:
    1
    Cinsiyet:
    Kadın
    Boy:
    167
    DASH diyeti hipertansiyon hastalarında tansiyonu dengede tutmak için uygulanmaktadır. Amaç sodyum alımını en aza indirmek ve aynı zamanda kilo vermeyi de kolaylaştırmaktadır. DASH diyeti hakkında ayrıntılı bilgiye ve DASH diyeti örnek diyet listesine yazımızdan ulaşabilirsiniz.

    Önemli sağlık sorunlarından biri olan hipertansiyonu dengelemek amacıyla yapılan diyete DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) diyeti denmektedir. Bu diyete yönelik yapılan araştırmalar, hipertansiyonu olup da bu diyeti yapanların iki hafta içinde fayda elde ettikleri olumlu sonucu ortaya koymuştur. Bu diyetin temel amacı sodyum alım miktarını en aza düşürerek yüksek tansiyonun düşürülmesini sağlamaktır.


    DASH diyeti Avrupa Ulusal Sağlık Kurumu tarafından da destek gören bir beslenme şeklidir. 14 gün uygulanması gereken diyet ile hipertansiyon düşmekte ve bu sayede kilo verimi mümkün hale gelmektedir. Sıklıkla uygulanan diyet programları arasında en sağlıklı özelliğe sahip olduğu vurgulanan DASH diyetinde sodyum ve türevlerinin kullanımını azaltmak kilo vermedeki başarıyı doğrudan etkilemektedir.

    DASH diyeti zayıflama amacı içinde olanların yerine sağlıklı beslenmeyi amaç edinen insanlar için uygun özelliklere sahip bir diyettir. Çünkü diyet sırasında sebze ve meyve ağırlıklı, vitamin ve minerallerden zengin şekilde kullanılarak sağlıklı beslenme ve kilo vermeyi de beraberinde getirmektedir.

    DASH Diyeti Nedir?

    [​IMG]


    Hipertansiyonun önüne geçmek amacıyla tuzdan ve yüksek kaloriden uzak sağlıklı beslenme şekline DASH diyeti adı verilmektedir. Son yıllarda oldukça popüler bir hal alan diyet programı aynı zamanda en sağlıklı diyet özelliği ile de pek çok kişinin ilgisini çekmiştir.

    Yağ ve kolesterol oranı düşük yiyecekler DASH diyetinin temelini oluşturmaktadır. Ayrıca kırmızı et tüketim miktarının da düşürülmesi ile vücuttaki olması gereken doymuş yağ oranına inilmesi hipertansiyonun normal değerlere ulaşmasını sağlamaktadır.

    DASH Diyeti Nasıl Yapılır?

    [​IMG]

    Hipertansiyon hastaları için en ideal diyet seçeneklerinden biri olan DASH diyeti genel olarak üç ana, üç ara öğün olarak uygulanması gereken bir beslenme programını içermektedir. Kalorisi düşük yiyeceklerle yapılması önerilen diyet, mutlaka uzman diyetisyen önerisi sonrasında başlanması gereken bir diyettir. Öğle ve akşam öğünlerde sebze yemekleri ağırlıklı olmak üzere haşlanmış tavuk da yer alabilmektedir. Ancak tercih edilen tavuğun derisiz ve yağsız kısımlarından tercih edilmelidir.

    DASH Diyetinin Kuralları Nelerdir?

    [​IMG]

    Her hipertansiyon hastasının hayatında mutlaka yer vermesi gereken DASH diyetinde kalori ve porsiyonların ölçüsünün küçük olması, olmazsa olmazlardan biridir. Süt ve süt ürünlerinin ağırlıklı olduğu bu diyette yağsız ürünler tercih edilmelidir. Yine sebze ve meyve tüketimi üst düzey olmalıdır. Potasyum ve magnezyum içeren tahıllara öğünlerde sıkça yer verilmelidir.

    Şeker ve şeker içeren besinlerden özenle uzak durulmalıdır ya da olabildiğince azaltılmalıdır. 14 gün sürecek olan diyet programında hayvansal yağların tüketimi oldukça az olmalıdır. En önemlisi ise diyet boyunca sodyum tüketimi neredeyse sıfıra indirilmelidir.

    DASH Diyeti Yaparken Nelere Dikkat Edilmeli?

    [​IMG]

    Bütün diyet programlarında olduğu gibi DASH diyetindeki vazgeçilmez kurallara uyarak hem sağlıklı olmak hem de kilo vermek mümkün olacaktır. Tamamen düşük kalorili beslenmeye dayanan bu diyet şeklinde seçilen yiyeceklerin kalorisinin az özellikte olmasına dikkat edilmelidir. Porsiyonlar mutlaka küçültülmelidir. Beslenme programında yer alan yiyeceklerin büyük kısmı sebze ve meyvelerden oluşmalıdır.

    Sodyum iyot tuz kullanımı azaltılırken, günlük tuz ihtiyacı için kaya tuzu tercih edilebilir. Lif ve posa bakımından içeriği zengin olan meyve ve sebzeler tercih edilmelidir. Hipertansiyon sorununu dengede tutabilmek için kırmızı et yerine fosfor açısından zengin olan balık tercih edilmelidir. Bu sayede yüksek tansiyonun zamanla düzene girmesi ve beraberinde sağlıklı beslenmek söz konusu olacaktır.

    Beslenme şeklini büyük ölçüde değiştiren DASH diyeti, pek çok kişinin uygulamakta güçlük çekebileceği niteliktedir. Ancak önceliği sağlıklı beslenme olan kişilerin kısa zamanda adapte olabilecekleri hatta diyet sonrasında bile aynı şekilde beslenmeye devam edebilecekleri bir diyet programıdır.

    DASH Diyeti Kimler İçin Uygundur?

    [​IMG]

    Hipertansiyon hastalarının doğru yiyecekleri seçerek dengeli ve kaliteli beslenmelerine yönelik olan DASH diyeti, genel anlamda sadece tansiyon sorunu olanlar için ideal bir diyet şeklidir. Kan basıncının düşmesini sağlayan beslenme şekli sayesinde kilo vermek de mümkün hale gelmektedir.
    Günlük 2000 kalori alımına izin veren DASH diyeti aslına bakıldığında kilo vermeye yönelik olan pek çok diyet ile benzer özelliklere sahiptir. Bu sebeple hipertansiyon sorununa karşı önlem almak isteyen kişilerinde gönül rahatlığı ile uygulayabilecekleri bir diyettir. Ancak yine de diyete başlamadan önce doktor kontrolünde olmaya özen göstermek faydalı olacaktır.


    Örnek DASH Diyeti Listesi

    [​IMG]

    DASH diyetinin genel özelliklerinden, nasıl uygulandığından ve faydalarından bahsettikten sonra şimdi de örnek bir listeyle bu diyet türünü daha iyi anlamaya çalışalım. Siz bu listenin içeriğini aynı özellikteki başka besinlerle de zenginleştirebilirsiniz.

    Sabah

    • Bir bardak taze sıkılmış portakal suyu
      Bir adet muz
      Bir bardak yağsız süt Bir çorba kaşığı kahvaltılık gevrek
      Bir dilim kepek ekmeği
      İstenen miktarda domates, salatalık ve biber

    Öğle

    • Tavuk göğsünden ve mevsim yeşilliklerinden yapılmış salata
      Bir porsiyon çiğ sebze
      Bir kase yağsız yoğurt
      Bir dilim kepek ekmeği
      Bir adet elma

    Akşam

    • Bir adet ızgara balık
      Dört yemek kaşığı kadar esmer pilav
      Haşlanmış sebze
      Bir dilim kepek ekmeği 2 dilim kavun
      Ispanak ve semizotu bulunan domatesli ve biberli salata

    Ara öğünlerde

    Taze meyve, kuru yemiş ya da kuru meyvelerden olan tercihler kan şekerinin düşmesini de önleyecektir.




    Kaynak
     

Sayfayı Paylaş

Yüklüyor...
Önemli Uyarı : Site içi mesajlaşma kapsamında tüm mesajlar site botlarımız tarafından incelenmektedir. Sadece içerik paylaşım hizmeti veren diyetForum 5651 Sayılı Kanun'un 8. Maddesine ve T.C.K' nın 125. Maddesine göre yapılan tüm paylaşımlardan üyelerimiz kendi adlarına sorumludurlar. Ip Adresleri herzaman en ince ayrıntısına kadar tutulmakta ve gerektiğinde sadece TÜRKİYE CUMHURİYETİ ADALET BAKANLIĞI SAVCILIĞI ile paylaşılacaktır. DiyetForum içerikleri ile ilgili herhangi hukuksal şikayet veya hak sahibi haklarının ihlali durumunda Bu mail adresinden : bilgi@diyetforum.com iletişime geçebilir zarar gördüğünüz içeriğin kaldırılması için başvuruda bulunabilirsiniz. Tıbbi Sorumluluk Reddi ve Yasal Uyarı! DiyetForum.com sitesinin içeriği ziyaretçileri Sağlıklı Beslenme, Kilo alma, Kilo verme, Özel Diyetler ve Diyet Listeleri hakkında bilgilendirmeye yönelik hazırlanmıştır. Sistemimizde yer alan ve paylaşılan bilgiler hiç bir zaman hastalık ve/veya diğer sorunlara yönelik teşhis ve/veya tedavi amaçlı olarak kullanılmamalıdır, bu bilgiler bir doktor tedavisinin ya da konsültasyonunun yerini alamaz. Sitemizde yer alan bilgilerin uygulanması sonucu doğabilecek dolaylı ya da dolaysız hukuki, ahlaki, mesleki ve sağlık sorunları sadece bu eylemi gerçekleştiren kişilerin sorumluluğundadır, bu eylemlerden site ve site sahibi sorumlu tutulamaz. Tüm ziyaretçiler sayfaya girdikleri andan itibaren bu uyarıyı okumuş ve kabul etmiş sayılırlar.