1. Beslenme ve Diyetetik lisans mezunu veya öğrencisi yazmayı, paylaşmayı seven, ismini duyurmak isteyen diyetisyenler aranıyor. Müracaat için bilgi@diyetforum.com adresine başvurunuz.
    Duyuruyu Kapat

A'dan Z'ye Sporcu İçecekleri ve Kullanımları

Styks tarafından Styks's blog'nda yayınlanmıştır. Bloğun Okunma Sayısı: 398

Son dönemde sürdürülen antrenmanların sporcu içecekleri ile destekleniyor olması sıklıkla tercih edilen bir durumdur. Günlük spor antrenmanları sürdürülürken doğru bir beslenme düzenine ek olarak bol miktarda sıvı tüketilmesi egzersizler sırasında kaybedilen su kaybını giderecektir. Beslenme programından yeterli gıda takviyesinin alınamadığı durumlarda ise karbonhidrat , mineral ve vitamin desteği sunan sporcu içecekleri antrenmanlarınızın daha verimli geçmesine yardımcı olacaktır. Önerimiz doğru beslenme düzeni ve antrenmanların birlikte yürütülmesi yönünde olsa dahi sporcu içeceğine yönelen okuyucularımız için bilgilendirme niteliğinde olan yazımızı paylaşmak isteriz.


Spor yapan tüm bireysel yaz yada kış ayı farkı olmaksızın egzersiz sırasında yaşadıkları terleme ile beraber su kaybı yaşamaktadırlar. Terleme ile ortaya çıkan su kaybı hem vücudun karbonhidrat rezervlerinin tükenmesine neden olur hem de kaybedilen suyun yerine konulmaması hücrelerin susuz kalıp dehidratasyon durumunu doğurur. Terleme durumunda vücutta bulunan beden sıvılarının yanı sıra magnezyum , klorür, potasyum gibi minerallerde vücuttan atılır. Yaşanılan su kaybının telafi edilmemesi ise uzun vadede ciddi sağlık problemlerine neden olmaktadır.

Egzersiz sırasında terleme ile yaşanan karbonhidrat kaybı ise vücudun en önemli enerji kaynağının kaybı demektir. Bu karbonhidratların yeterli seviyede alınmaması spor antrenmanları sonrasında halsizlik bitkinlik ve yorgunluk belirtilerini ortaya çıkartmaktadır. Standart bir fitness egzersizi sırasında dakikada 4 grama kadar karbonhidrat harcanmaktadır.Bu hesapla 1 saatlik bir antrenmanda 240 gramlık karbonhidrat kaybı yaşanacaktır. Bu miktardaki bir kaybın telafi edilmemesi yaşamsal performanslarınızda ciddi bir düşüşe neden olacağından egzersiz programlarından sonra doğru miktarda krbonhidrat alımının yapılması zorunludur. Sporcu içecekleri en çok bu noktada önem kazanmaktadır. Egzersizden önce yeterli karbonhidrat alımını sağlayamayan sporcular doğru sporcu içecekleri ile bu eksikliği giderebilmektedirler.

Sporcu içecekleri içerdikleri mineral karbonhidrat ve vitaminlere göre 3 grupta incelenebilirler.

İzotonik sporcu içecekleri %8 oranına kadar karbonhidrat içeren özellikle ağır antrenman yapan bireyler tarafından kullanılması gereken içecek türüdür. Hızlı terleme durumunda kaybedilen sıvıları telafi etmesinin yanı sıra karbonhidrat desteği sunar. Özellikle hızlı koşu antrenmanları , takım oyunu aktivitelerinde kullanılması önerilen izotonik içecekler spordan önce alındığında karbonhidrat seviyenizi arttırarak daha dayanıklı olmanızı sağlar , egzersiz sırasında performansı arttırır ve daha verimli bir antrenman yapmanıza yardımcı olur. Egzersizden sonra alındığında ise kaybedilen karbonhidratları yerine koyarak spor sonrası yaşanan yorgunlukları önler.

Hipertonik sporcu içecekleri yüksek oranda karbonhidrat içerir. Kas yapısından kullanılan glikoz eksilmesini gideren bu içecekler uzun mesafe koşularında tercih edilen içeceklerdendir. Karbonhidrat ağırlıklı olduğu için egzersiz sırasında kullanılırsa mutlaka izotonik içeceklerle desteklenmesi gerekir böylelikle terleme ile kaybedilen suyu karşılamanız mümkün olur. Genellikle antrenman sonrası tercih edilmesi önerilen hipertonik içecekler içerdikleri yüksek oranda karbonhidrat ile yüksek tempolu olan antrenman sırasında kaybedilenlerin geri alınmasını sağlar. Hafif antrenmanlar için önerilen bir içecek türü değildir.

Hipotonik sporcu içecekleri karbonhidrat düzeyini düşük tutmak isteyen sporcular tarafından tercih edilmektedir.Özellikle antrenmandan istediği kilo vermek olan sporculara önerilen hipotonik içecekler düşük düzeyde karbonhidrat , sıvı ve elektrolit içermektedir. Kaybedilen suyu büyük bir hızla geri kazandıran bu içecekler genellikle ağır bir antrenman yapan kişilere uygun olmadığından pilates , jimnastik gibi hafif tempolu egzersizlerden önce yada bu egzersizlerin sırasında kullanılmalıdır.

Sporcu içeceklerinin kullanımı sırasında içerdikleri değerlerin kontrol edilmesi gereklidir.Hangi maddenin daha yüksek olduğu ile ilgili bilgi sahibi olarak spor yapma amacınıza göre tercih etmeniz mümkün olur. Eğer henüz yeni kullanım yapacaksanız diyetisyeniniz yada antrenörünüzün önerisi ile alım yapmanızı öneririz. Tüm sporcu içeceklerinin evde yapılabilmesi mümkündür. Kullanım tecrübenizi ilerlettikten sonra portakal suyu , su ve tuz kullanarak evde hazırlayarak tüketebilirsiniz.

Tüm egzersizlerde özellikle sıvı kaybının çok önemli olduğunu yeniden vurgulamak isteriz.Bu nedenle sıvı alımınızı sporcu içeceği kullanın yada kullanmayın arttırmanız gerekir. Eğer kaybedilen elektrolitleri de kazanmak istiyorsanız doğru sporcu içeceğine yönelerek bu eksikliği giderebilirsiniz. Karbonhidrat eksikliklerinizi ise sporcu içeceklerinden değil kaliteli karbonhidratları beslenme düzeninize ekleyerek almanızı öneririz.
Yorum Yazabilmek için Giriş Yapmalısınız.
Önemli Uyarı : Site içi mesajlaşma kapsamında tüm mesajlar site botlarımız tarafından incelenmektedir. Sadece içerik paylaşım hizmeti veren diyetForum 5651 Sayılı Kanun'un 8. Maddesine ve T.C.K' nın 125. Maddesine göre yapılan tüm paylaşımlardan üyelerimiz kendi adlarına sorumludurlar. Ip Adresleri herzaman en ince ayrıntısına kadar tutulmakta ve gerektiğinde sadece TÜRKİYE CUMHURİYETİ ADALET BAKANLIĞI SAVCILIĞI ile paylaşılacaktır. DiyetForum içerikleri ile ilgili herhangi hukuksal şikayet veya hak sahibi haklarının ihlali durumunda Bu mail adresinden : bilgi@diyetforum.com iletişime geçebilir zarar gördüğünüz içeriğin kaldırılması için başvuruda bulunabilirsiniz. Tıbbi Sorumluluk Reddi ve Yasal Uyarı! DiyetForum.com sitesinin içeriği ziyaretçileri Sağlıklı Beslenme, Kilo alma, Kilo verme, Özel Diyetler ve Diyet Listeleri hakkında bilgilendirmeye yönelik hazırlanmıştır. Sistemimizde yer alan ve paylaşılan bilgiler hiç bir zaman hastalık ve/veya diğer sorunlara yönelik teşhis ve/veya tedavi amaçlı olarak kullanılmamalıdır, bu bilgiler bir doktor tedavisinin ya da konsültasyonunun yerini alamaz. Sitemizde yer alan bilgilerin uygulanması sonucu doğabilecek dolaylı ya da dolaysız hukuki, ahlaki, mesleki ve sağlık sorunları sadece bu eylemi gerçekleştiren kişilerin sorumluluğundadır, bu eylemlerden site ve site sahibi sorumlu tutulamaz. Tüm ziyaretçiler sayfaya girdikleri andan itibaren bu uyarıyı okumuş ve kabul etmiş sayılırlar.